Зміна намолених місць: Чому українці не проти виселення УПЦ МП із храмів-музеїв

Коли спостерігаєш за тим, як заповідник і Міністерство культури за підтримки правоохоронців і певного роду громадських активістів буквально по корпусах “відвойовують” територію Києво-Печерської лаври, створюється враження, ніби дивишся знайоме кіно, тільки задом наперед.

Корпуси Лаври знову з боями переходять — тільки тепер не від заповідника до церкви, як двадцять років тому, а навпаки — від церкви до заповідника. І це теж не перший епізод “перетягування храмів”. Історія церкви в Україні нагадує гойдалку — раз у раз повертається до початкової точки. Ніби чекає, що ми нарешті щось зрозуміємо, а може, навіть виправимо.

Із музеїв — у церкви

Історія нинішнього конфлікту навколо Києво-Печерської лаври почалася не вчора. Перші серії цього серіалу губляться за горизонтом історичних подій. Я ж нагадаю короткий зміст минулого сезону.

Незалежній Україні серед іншої спадщини СРСР дісталися наслідки атеїстичної політики. Церква відроджувалася, виходила з підпілля, місцями переживала справжній бум популярності. Вона здобувала колосальний вплив у суспільстві й водночас — помітну політичну вагу. На цьому тлі вона прагнула повернути собі майно, втрачене в період войовничого атеїзму, — і це їй непогано вдавалося. Особливо після того, як 2002 року президент Кучма підписав указ про реституцію церковного майна.

Процес реституції зовсім не був однозначним і безхмарним. Приміщення храмів і монастирів здебільшого не стояли пусткою. Щоб передати їх церкві, доводилося відселяти (часто “в нікуди”) установи культурної або соціальної сфери, які й так переживали не найкращі часи. Десь “виселяли” лікарню, десь — туберкульозний санаторій, десь — музичну школу.

Однак усе це були проблеми районного масштабу, до яких доводилося ставитися по-філософському, — повернення майна церкви сприймалося як відновлення справедливості.

Справжня драма розгорталася навколо пам’яток історії та архітектури. Тут я вперше побачила тріщину в “справедливості” реституції церковного майна. Їх було достатньо, цих тріщин: “справедливість”, особливо “історична”, — досить підступний вираз. Але в конфлікті між музеєфікацією культурної спадщини та “справедливістю” стосовно церкви було щось особливо прикре й незручне.

Почати з того, що цей конфлікт виглядав неприродно. Здавалося б, усе має бути навпаки: культурна пам’ять, відродження традицій були точкою, в якій зустрічалися інтереси й церкви, й музею, й народу, який після багатьох років соціального експерименту відновлював (або конструював) нову спільність та ідентичність. Церковна приналежність навіть без відвідування богослужінь — частина національної та культурної самоідентифікації. Не тільки в нас — це явище дослідили й описали соціологи релігії.

Проте конфлікт між церквою та культурними установами перебігав дуже гостро. І річ тут була не лише в конкуренції за звання “головного інженера людських душ”.

Церква опинилася в кращому становищі, ніж державні культурні установи. Церковники заручалися підтримкою найвищих політичних і найвпливовіших ділових кіл. Вони легко перемагали музейників і витісняли їх із зайнятих раніше заповідних майданчиків.

Причому з колишніми господарями нерідко поводилися вкрай безцеремонно. Зрізати замки, викидати просто на вулицю майно (зокрема таке, що мало музейну, наукову, культурну цінність), улаштовувати пікети з “вірян”, які сипали прокльонами на адресу кожного, хто заходив чи виходив, виставляти кордони “тітушок” — усе те, що нині так обурює представників і захисників “святинь” у поведінці “гонителів віри”, успішно практикували вони самі в попередніх сезонах. Правила залишилися колишніми, змінилася тільки розстановка сил.

Конфлікт між церквою та музеєм мене інтригував. І за службовим обов’язком мені доводилося вислуховувати обидві сторони — й музейну, й церковну. Я не могла не визнати, що кожна зі сторін була в своєму праві й мала власні аргументи. Музей прагнув законсервувати пам’ятку в первозданному вигляді, перетворити її на ідеальний експонат, чисту репрезентацію культурної пам’яті. Церква ставилася до “пам’ятки” утилітарно — вона не була самоцінною, служила тільки релігійним цілям. І якщо вона в цій якості “погано працювала”, “відслужила своє”, її потрібно було виправити або замінити.

Однак також очевидним було те, що церква активно експлуатувала “музейну” славу храмів, їхній культурно-історичний міф. Історичні храми просували як “місця сили”, “намолені місця”, де діє певна “особлива благодать”. Тому між конфесіями точилися справжні війни за храми-пам’ятки.

Контроль над пам’яттю

Та для церкви володіння пам’ятками має значення не тільки в контексті “історичної справедливості” або залучення прочан. Церква не лише використовує, а й “редагує” значення “святого місця”. Для церкви це — давно усталена практика. Наприклад, було прийнято будувати християнські храми на місцях язичницьких капищ. Люди звично тягнулися до “традиційного місця поклоніння” — “намоленого місця” — й поступово наверталися в нову релігію. Духовне життя суспільства “редагувалося” — “виправлялося”, спрямовувалося в нове русло, наповнювалося іншими сенсами.

Контроль над “святим місцем” ставав важливим компонентом формування ідеології. Одна річ — говорити про “християнське коріння нашої культури”, геть інша — коли ці слова підкріплені матеріальним втіленням — тисячолітнім храмом, у якому церква й далі проводить богослужіння. Саме з цієї причини — як видиме втілення історичної спадкоємності, щось незмінне, непроминальне на тлі стрімкої зміни епох — церква є одним із найважливіших чинників національної та культурної самоідентифікації як для вірян, так і для невіруючих людей.

І саме тому суспільство — навіть здебільшого геть байдуже до церкви — так ревниво ставиться до питання, яку саме “самоідентифікацію” диктує та чи та церква. Якому богу молиться віруюча меншість, за що молиться, якою мовою, — усе це не “особиста справа вірян”. Церква сама позиціонує себе в суспільстві як “носія традиції” — і саме на цій підставі отримує свої привілеї. Такі, зокрема, як можливість використовувати для своїх богослужінь пам’ятки, які є спільним історичним надбанням народу.

У контексті “контролю над пам’ятками” — і, відповідно, над історичною пам’яттю — цікавим є те, що в період найактивнішої — “кучмівської” — реституції “чемпіоном” із освоєння храмів-пам’яток була УПЦ Московського патріархату. Це було цілком природно, — вона користувалася незмінною прихильністю української влади та величезною політичною й фінансовою підтримкою Москви.

Ця підтримку можна було пояснити й виправдати не лише тим, що УПЦ МП була гарантом запобігання розколу й охоронцем “канонічної території”. А й тим, що, володіючи храмами-пам’ятками, вона мала широкий вплив на формування історичної пам’яті — саме в той ключовий період, коли ця пам’ять заново формувалася після епохи забуття.

І, гадаю, геть не випадково на більшій частині території України за підтримки української влади левова частка храмів-пам’яток опинилася під контролем ідеологів Святої Русі, охоронців єдності “русского міра”. Культурно-історична ідентифікація, в українців, як і багатьох народів сучасного християнського світу, органічно пов’язана з церковною приналежністю, стала заручником чужого та, як виявилося згодом, ворожого міфу.

Місія здійсненна. Але не здійснена

Однак найцікавіше, що це їм не допомогло: за двадцять років по тому, як церква отримала все майно, яке хотіла, задля якого вдавалася до сумнівних угод, виправдовуючись необхідністю “вести людей до Бога”, кіно почало “крутитися назад”. Києво-Печерська лавра знову переходить — корпус за корпусом — у відання заповідника. Десятинний МАФ, згідно з рішенням суду, має бути ліквідовано, тобто історична пам’ятка набуде колишнього, музейного, вигляду. Музей як місце зберігання історичної та культурної пам’яті відновлює свій вплив.

Що ж сталося?

У церкві нарікають на пропаганду, конкурентів, масонів. Особливо чесні — на Путіна й навіть на самого патріарха Кіріла. Всі ці здогади лягають близько до мети, та жоден не вціляє в “яблучко”. “Московські попи” й “агенти Кремля в рясах” — яскраві образи, здатні збурити публіку. Але вони — лише привід, а не причина. Причина ж у тому, що УПЦ МП як була, так і залишилася “страшно далекою від народу”, серед якого мала здійснювати місію.

Асоціація з більшовицьким погромом, яку так люблять (про)російські біляцерковні пропагандисти, справді доречна. Тільки в геть іншому контексті. Сто років тому храми РПЦ підривали не марсіани й не агенти ЦРУ — їх підривали люди, в абсолютній більшості своїй хрещені в цій церкві, виховані на її доктринах. І мало було готових вступитися за “свою” церкву, — бо мало хто вважав її своєю. Що ж вона їм проповідувала, цим іродам, якщо вони зробили те, що зробили? І не лише з храмами — Бог із ними, — а з близькими своїми, братами у Христі? Втім, дивлячись нині на патріарха Московського та його церкву, можемо принаймні здогадуватися.

Точно так само за УПЦ МП — і конкретно за Лавру або Десятинний МАФ — готові вступитися критично мало людей. Це означає, що українці в масі своєї не вважають УПЦ МП і навіть конкретно Лавру своєю святинею. Її “намоленість”, її історико-культурне значення не лише не збільшилося за час володіння монастирем УПЦ МП — його було дискредитовано й втрачено.

Бажання багатьох українців бачити Лавру знову музеєм — це бажання повернути вкрадену святиню. Повернути “місце пам’яті” про самих себе, замість якого в Лаврі (та й в інших “святих місцях”) продавали в золочених обгортках вариво з російського імперського міфу, нетерпимості й марновірства.

Біди УПЦ МП походять від того, що народ, серед якого ця церква мала проповідувати Христа, не асоціює себе з нею. Не просто не приходить на богослужіння, а не асоціює себе з цією церквою як з власною традицією та культурною приналежністю. Для більшості українців боротьба УПЦ МП за свої привілеї й навіть за саме своє існування — це “чужа війна”. Отримавши величезний аванс на зорі незалежності, УПЦ МП не зуміла “конвертувати” його ні в нову євангелізацію українців, ні навіть просто у встановлення довірчих відносин із помітною частиною суспільства. 

Катерина ЩОТКІНА, експерт, журналіст, письменник, автор книг “Хроніки Томосу”, “Любомир Гузар. Хочу бути людиною”

zn.ua

Комментирование на данный момент запрещено, но Вы можете оставить ссылку на Ваш сайт.

Комментарии закрыты.