Бюрократи просять грошей собі на зарплати, прикрившись “оборонними видатками”

Окремі відомства запхали в “оборонні” зміни до держбюджету свої зарплатні забаганки. Схоже, недовгі часи раціональних держфінансів скінчилися.

Уряд вкотре готує зміни до держбюджету цього року — заради “фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони” пропонується збільшити бюджетні видатки на триста з лишком мільярдів. Зрозуміло, війна вимагає грошей, і тут точно не до економії. Незрозуміло інше: чому, крім Міноборони, ГУР чи Служби зовнішньої розвідки, збільшення видатків хочуть і цілком цивільні відомства, причому не всі з них узагалі-то сидять на бобах.

Незрозуміло також, чому уряд воюючої України схвалює цей підхід, не закликає бюрократів до економії, не помічає інших ресурсів для фінансування або хоча б не вимагає від розпорядників банальної ефективності.

Панове урядовці, розумію, вам здається, що гуляти можна з розмахом, бо банкет не на свої. Та це далеко не так, ми “гуляєм” у борг, його треба буде повертати, звісно, вже іншому уряду. Але ж ви там усі державники, чи не так?

Коротко про зміни

Поданий проєкт змін Шмигаль і команда вважають збалансованим, і вже тут хочеться заплакати: доходи збільшили на 26 млрд грн (з них 6 млрд — бюджетна підтримка ЄС), видатки пропонують збільшити на 328,5 млрд грн. Де баланс? У боргах, звісно. Внутрішні позики мають зрости на 184 млрд грн, зовнішні — на 107 млрд. Ще 11,4 млрд грн наколупали, “економлячи”. Реальної економії там насправді десь на 700 млн грн, решта — суто технічне зниження обслуговування державного боргу. Ну, хто як може, так і заощаджує.

Так, левова частка додаткових видатків цілком обґрунтовується реальністю, в якій ми живемо. Насамперед ми про:

  • 211 млрд грн для Міноборони;
  • 79,2 млрд грн для МВС;
  • 4,2 млрд грн для СБУ;
  • 2,5 млрд грн для ГУР;
  • 0,6 млрд грн для Держспецзв’язку;
  • 0,5 млрд грн для Служби зовнішньої розвідки;
  • 0,2 млрд грн для Управління державної охорони.

Однак є в поданому проєкті пропозиції, які дуже нагадали старі добрі довоєнні часи, коли у видатки держбюджету, як родзинки у здобу, пхали дотації для шахт і агрохолдингів, президентські фонди і “швидкі” для Ляшка. Не масштабом — часи не ті, але підходом.

Розлого про зарплати

Виявляється, держорганам сильно не вистачає грошей на зарплати, і вони це з’ясували чомусь лише у вересні.

Насправді таких випадків, як у Бюро економічної безпеки, де “потужні аналітики” дійсно не впоралися із плануванням власного ж річного бюджету і вимушені були переводити персонал на чотиригодинний робочий день, небагато.

Зазвичай держоргани, навпаки, закладають зарплатні потреби “із запасом”. Це нескладна вправа, достатньо лише подати Мінфіну не реальний штат, а граничний (дійсно, а раптом незайняті вакансії хтось займе впродовж року). Все, що вдасться “зекономити” протягом року (бо вакансії лишаються вакантними), у вигляді премій під ялинку отримують найкращі з кращих, здебільшого керівники.

Навряд чи пан Шмигаль за три роки урядової кар’єри про це ще не знає, але чого б не “підігріти” колег, у нас тут що, війна?

Отже, на зарплати не вистачає МЗС, МінАПК, Секретаріату Кабміну, Мінфіну та його підшефним у Держказначействі і Держаудиті. Фонду держмайна потрібні не зарплати, але майже — компенсації звільненим із регіональних відділень. Загалом набігає мільярд з копійками. У масштабах наших нинішніх бюджетних показників — дрібнота, але в нашій країні точно є куди витратити цей мільярд.

Є у нас і пояснення, чому на ці забаганки відомств його витрачати точно не треба.

FiscalCenter робить щомісячне прогнозування потреб держсектору за основною складовою — зарплатами. Їхній дашборд, власне, показує ефективність використання бюджетних коштів на зарплати. Дані дають чітке розуміння як того, скільки коштів у середньому на місяць відомства тратять на оплату праці, так і того, скільки із виділених держбюджетом коштів вони на цю статтю НЕ витрачають.

Найбільш показовий приклад — це БЕБ (хто б сумнівався). Їхні середньомісячні видатки на оплату праці становлять близько 32,5 млн грн, і, попри скорочений робочий тиждень і страшне недофінансування, вони примудрилися десь два мільйони на зарплати не використати. Треба ж і щось на премії відкласти. При цьому просять вони до кінця року додатково з держбюджету аж 315 млн грн. Це вже цікаво, бо просять фактично на три місяці року, а сума — як на дев’ять із половиною. Зрозуміло, що робочий тиждень БЕБ має бути збільшений до стандартного в наших широтах, а штат може зростати, але навряд чи цей штат збільшиться щонайменше вдвічі і вже із жовтня.

Мінфін просить не так багато для себе (лише 37 млн грн), але чимало для Держказначейства (+185,4 млн) і Держаудиту (+51,7 млн), при цьому в самому Мінфіні невикористаних зарплатних коштів аж 252 млн грн, яких майже вистачає на фінансування всіх трьох позицій, і додаткові видатки мали би бути вдесятеро менші.

Та переможець антирейтингу, на наше переконання, — це МінАПК. Вони хочуть фактично дрібничку, якихось 15,5 млн грн, але при цьому невикористаних мають 155 млн — удесятеро більше. Спиток — не збиток, чому б не спробувати.

Це не вичерпний перелік нераціональності, але для розуміння достатньо.

Отже, виходить, що не те щоб ніде було ті гроші взяти, є зайві мільйони і в інших розпорядників: Генпрокуратура, наприклад, могла б позичити близько 850 млн грн із невикористаних коштів, МОЗ — майже 229 млн, Державна судова адміністрація — 112 млн, Міндовкілля — 89 млн, Мін’юст — 70 млн грн. Загалом цих невикористаних, але вже виділених грошей наразі близько 2,3 млрд грн. Так із кожного по копійці і гривня назбирається.

Власне, весь цей моніторинг не говорить — кричить, що можна було б знайти потрібні кошти, не збільшуючи, а перерозподіляючи наявні ресурси. Та в уряді ж упевнені, що “гуляють” не на свої, та й аналізів подібних насправді не роблять, — який у них сенс, тим паче зараз?

Дещо по суті

На перший погляд, максимально проста історія: запхали правки з розрахунком, що “оборонні” зміни точно буде прийнято, а поряд із десятками мільярдів їхні мільйони просто загубляться в масиві цифр.

Однак, по-перше, це, певно, перша спроба настільки зухвалої маніпуляції з початку повномасштабного вторгнення, яка свідчить, що практики змінюються. Шок, викликаний небаченим досі бюджетним дефіцитом, минув. Впевненість, що нас підтримають грошима за будь-яких умов, навпаки, вкоренилася. А разом із нею повернулося і довоєнне ставлення до державного бюджету як до рога достатку. Значить, наступного разу попросять більше і під нікчемніші цілі, але знову в обгортці “оборонних видатків”.

По-друге, після аналізу наявних і бажаних видатків виникає чимало питань як до конкретних держорганів, так і до уряду загалом щодо ефективності роботи та контролю над цією ефективністю. Якщо невикористані іншими відомствами кошти наразі цілком могли б закрити додаткові потреби ГУР, воно того, певно, варте. І це лише ті “заощадження”, які лежать буквально на поверхні. Уряд точно має більше і даних, і людино-годин для значно ширшої оптимізації.

Але нічого не робить і, вочевидь, уже не буде.

Юлiя САМАЄВА, редакторка відділу економіки ZN.UA ZN.UA

Комментирование на данный момент запрещено, но Вы можете оставить ссылку на Ваш сайт.

Комментарии закрыты.