Монастирський переділ. Чи піде з Києво-Печерської лаври УПЦ МП?

Після тривалих маневрів керівництво Києво-Печерської лаври все-таки вирішило дати бій за своє “святе місце”. До Лаври стягують “мобілізованих” (як зазвичай, переважно жінок), що мають блокувати роботу комісії з передачі будівель КПЛ заповіднику. Митрополит Павло проголосив прокляття президентові Зеленському та його родинідо сьомого коліна. Віруючим забороняють говорити з журналістами. Забрала опущено. Коні крешуть копитами.

Втім, людей у Лавру приходить не дуже багато. Митрополит Павло навіть звернувся із закликом у стилі “Києве, вставай!”. Але столиця не відгукнулася. Це саме собою мало б примусити церковне керівництво замислитися над успіхом їхньої місії — церкви взагалі та конкретного монастиря, зокрема. Але в церкві не заведено визнавати свої помилки.

В облозі

Хоч би як мало віруючих зібралося на захист приміщень монастиря в перший день “передачі”, однак сили були нерівні. Комісія приїхала, походила від одних зачинених дверей до інших, та так і залишила територію Лаври, не отримавши доступу до приміщень. “Віруючі прогнали безбожну комісію!” — прокотилося православними пабліками.

Це була неправда, — члени комісії ходили по Лаврі, спілкувалися з церковниками та роздавали коментарі пресі. Вони здавалися напрочуд спокійними — наче в них багато часу і ніякої загрози навколо. На запитання, чи не планують вони звертатися в поліцію, представник заповідника відповів негативно. Втім, усього через кілька годин міністр культури заявив, що заяву в поліцію “про перешкоджання роботі комісії” все-таки було подано. Але відчуття, наче ніхто нікуди не поспішає, не зникало: влада не має наміру штурмувати Лавру. Отже, вона хоче взяти її змором.

Та чи піде затягування конфлікту на користь хоча б одній зі сторін?

Можна припустити, що, доки комісія спілкується з “лаврськими” перед телекамерами, далеко за кадром іде напружена робота — ведуться переговори з усіма й кожним, хто, можливо, захоче залишитися в Лаврі, незалежно від її конфесійної приналежності. Якщо переговори увінчаються бодай частковим успіхом, це стане поразкою для митрополита Павла. Тому він докладає всіх зусиль, щоб розізлити й спровокувати противника. Усі знають, що наш президент дуже не любить видаватися “слабаком”. Дивися, підніме рукавичку, вплутається в бійку.

А вже його суперник докладе всіх зусиль, аби ця бійка мала якомога бридкіший вигляд і транслювалася якомога ширше. УПЦ МП митрополита Онуфрія з глибокою зневагою ставиться до внутрішнього медіаринку (недивно, що він платить їй взаємністю). Але ніколи не нехтує медіаринком зовнішнім. І тепер керівництво церкви розраховує переважно на кампанію в західних ЗМІ та на те, що одного чудового дня (коли Лавра ще належатиме владиці Павлу) президентові зателефонують і хорошою англійською порадять припинити “хрестовий похід”.

Герой-самозванець

Тому влада теж ризикує. І в цьому може звинувачувати тільки саму себе. Адже вона могла уникнути цього ризику. Якби Паша-Мерседес не ходив “під санкціями” (які, зважаючи на все, не дуже йому заважають), а сидів бодай під домашнім арештом, виконувати розпорядження влади стосовно лаврської держвласності було б значно простіше. Можливо навіть, що УПЦ МП просто погодилася б на умови, які запропонувала їй влада.

Якщо в РНБО впевнені, що Павло становить загрозу для національної безпеки, чому йому залишили можливість і далі каламутити воду та щось “очолювати”? Чому СБУ марнувала час і ресурси, розслідуючи діяльність другорядних постатей і зливаючи “полуничку” на третьорядних, замість того, аби братися за “головних героїв”?

Я не знаю, якими були причини. Та наслідки очевидні: митрополит Павло в Лаврі, а його прибічники й противники зміцнюються на думці, що “Паша непотоплюваний”. Навколо його скомпрометованої і нікому не симпатичної фігури зімкнули лави всі — від напівписьменних свідків “почорнілих хрестів” до професури Київської духовної академії і семінарії.

Там, де ще вчора були різні думки, де можна було розраховувати на вільний вибір і вихід із МП бодай частини достойних представників цієї церкви, ми маємо можливість спостерігати рідкісну солідарність. Тепер у них є спільний “зовнішній ворог” (українська влада) і “сильний лідер” (Паша-Мерседес). Є також свої “зрадники”. Але про це нижче.

Владика Павло, звісно, герой-самозванець. Досить згадати, що влада не вимагала виїзду з Лаври ні від ченців, ні від Духовної академії і семінарії, — так стверджував сам владика Павло. Залишити Лавру мали тільки він та керівництво УПЦ МП. Для митрополита Київського Онуфрія це не є проблемою — він давно віддає перевагу резиденції у Свято-Пантелеймонівському монастирі у Феофанії перед Лаврою, де занадто багато владики Павла.

Але владика Павло дуже добре розуміє, що без Лаври й посади намісника він стає нікому не цікавим і занадто уразливим. Думаю, він пережив чимало неприємних хвилин, — адже багато хто, зокрема й “лаврські”, вмовляв митрополита Онуфрія пожертвувати Павлом задля загальної користі. Але Онуфрій сказав “ні”.

Може здатися дивним, що такого цінного в Паші-Мерседесі, який дратував усіх — і владу, і громадськість, і самого Київського митрополита. Але річ зовсім не в Павлі. А в самому митрополиті Онуфрії. Який нізащо на світі не дасть приводу подумати, що він прогнувся під вимоги мирської влади.

Тому й боротьбу за головну святиню (і найбільш дохідне підприємство) УПЦ МП очолив не митрополит Київський — постать суто духовна, а митрополит Павло.

Життя після “геть!”

Майбутнє Лаври — ще одне питання, на яке поки що немає чіткої відповіді. Ну, припустімо, пішли з Лаври всі — ченці, єпископи, студенти. Що далі?

Здавалося б, відповідь очевидна, і народний поголос її вже дав: звільнені квадратні метри перейдуть до ПЦУ. У митрополита Епіфанія охоче підхопили: так, вони готові прийняти й освоїти. Вже, можна сказати, почали.

Але на найцікавішому місці міністр культури Ткаченко мрійливо закочує очі й обіцяє, що Лавра буде “доступна для всіх” (наче досі вона була недоступна!) і що треба розробити державну програму використання приміщень Лаври. Наприклад, там можна проводити художні акції. Тобто монастир, звісно, так, але…

Тобто програми і взагалі уявлення про те, чим наповнити величезну площу, звільнену від УПЦ МП, у влади поки що немає, — міністр імпровізує на ходу. У цей момент “програма” описується коротким і нашим улюбленим українським словом “геть!”. Із модальністю ж майбутнього часу все, на жаль, не так просто.

Але без ПЦУ, звісно, ніяк не обійдеться. У монастирі має залишитися духовне життя — інакше виселення ченців справді видаватиметься “гонінням на церкву”. А крім того, саме такого акту “історичної справедливості” очікує від президента телеглядач: відібрати в “московських” і віддати “своїм”.

(Пост)радянське

ПЦУ вже підставила владі плече й заодно ногу у прочинені двері. Не встигли замовкнути дзвони на честь “останнього дня” УПЦ МП у Лаврі, як митрополит Київський Епіфаній уже призначив власного намісника (поки що — виконувача обов’язків) лаврського монастиря. Ним став архімандрит Авраамій, один із ченців — насельників Лаври. Таким чином, ПЦУ вже зайшла в Лавру.

Поки що вона має там тільки одного ченця, але добрий початок — половина справи. У світлі цього рішення історія з Лаврою вже не видається “безбожним виселенням монастиря”, — монастир не “відібрали в ченців”, він просто перейшов із УПЦ МП у ПЦУ.

Поспішність, із якою ПЦУ протискається у ще теплі стіни, викликає в публіки значно менше заперечень, ніж готовність приймати тих, хто ще вчора був відомий як “московський агент”. Тож керівництву ПЦУ нині доводиться відповідати на безліч незручних запитань і відбиватися від “білих польт” по обидва боки. Але Києво-Печерська лавра — приз, заради якого жодних зусиль не шкода. До того ж надмірна делікатність ніколи не була властива пташенятам із гнізда патріарха Філарета.

Втім, їхні опоненти виглядають анітрохи не краще: керівництво УПЦ МП оперативно заборонило у служінні о. Авраамія. Поспішність цього рішення виправдана: якщо показово не покарати одного ченця, за ним потягнуться інші. Але зрозуміти — не означає вибачити. Судіть самі: священники-колаборанти і цілі єпархії УПЦ МП перейшли в РПЦ, однак у Київській митрополії нікого за це не “заборонили” й навіть не осудили вголос.

Але варто було лаврському ченцеві заявити про своє бажання залишитися у своєму монастирі (незалежно від його конфесійної приналежності), як йому “прилетіло” того самого дня. Це все, що вам треба знати про місце, яке Україна та її інтереси посідають в ієрархії цінностей керівництва УПЦ МП.

Не доводиться дивуватися, що УПЦ МП в усіх на очах втрачає привілеї, і ніхто не квапиться її захищати. Вона користувалася цими привілеями не “за правом канонічної церкви” — як вона запевняла своїх і чужих, а за правом пострадянської спадкоємності, завдяки співпраці з такою ж пострадянською владою (причому не тільки українською) та іншими сильними світу цього.

І тепер, коли СРСР знехотя, з величезним опором, та все ж сповзає в могилу, церковні структури, які завжди були глибоко інтегровані в радянську систему, переживають болісну кризу. Вони можуть її не пережити — якщо будуть занадто міцно триматися за своє (пост)радянське коріння. А можуть пережити — і вийти з цього випробування оновленими.

Множина тут не випадкова. Адже це випробування не тільки для УПЦ МП. Через нього доведеться пройти й іншим церквам. Передусім ПЦУ, яка зараз поспішає підхопити все, що опадає з постарілого колоса, не гребуючи засобами, якщо вони допомагають досягти бажаної мети. ПЦУ, найімовірніше, виграє нинішній забіг за майном і привілеями. Але чи зуміє вона винести уроки з помилок переможеного суперника? 

Катерина ЩОТКІНА, експерт, журналіст, письменник, автор книг “Хроніки Томосу”, “Любомир Гузар. Хочу бути людиною”

zn.ua

Комментирование на данный момент запрещено, но Вы можете оставить ссылку на Ваш сайт.

Комментарии закрыты.