Чому Верховний Суд не поновив на роботі третього секретаря Посольства України в Іраку

6 лютого 2020 року Верховний Суд України у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду залишив без задоволення касаційну скаргу про поновлення на роботі  екс-третього секретаря Посольства України в Республіці Ірак до Міністерства закордонних справ України, який був звільнений з посади МЗС, повідомляють «Украинские ведомости» з посиланням на ЕДРСР.

Позивач заявив в позовах до судів, що Міністерство закордонних справ безпідставно та без дотримання встановленої процедури припинило його перебування на дипломатичній службі за порушення Присяги державного службовця, хоча службові обов`язки він виконував сумлінно, службове розслідування стосовно допущених, на думку відповідача, порушень не проводилось і будь-яких пояснень від нього не відбиралось.

СУТЬ СПРАВИ. Відмовляючи в позовних вимогах, суди виходили з того, що з 18 по 20 лютого 2013 року інспекційною групою МЗС України проведена позапланова спеціальна інспекційна перевірка діяльності Посольства України в Республіці Ірак у візовому напрямку за період з 15 жовтня по 15 грудня 2012 року.

Під час перевірки виявлено недотримання третім секретарем Посольства України в Республіці Ірак Правил оформлення віз для в`їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 567 та Інструкції про порядок оформлення іноземцям та особам без громадянства віз для в`їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію, затвердженої наказом Міністерства закордонних справ України від 26.07.2011 р. № 196.

Також судами було встановлено, що прокуратурою міста Києва здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 42012110000000222 від 07.12.2012 відносно третього секретаря Посольства України в Республіці Ірак за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України (службова недбалість).

 Відповідно до листа Прокуратури м. Києва № 17/2/2-228 вих. -17 від 17.05.2017 року, третій секретар обвинувачується у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам у розмірі 263 769 грн.

Стосовно доводів позивача щодо можливості його звільнення лише Міністром, суди вказали, що спеціальним законом не передбачено звільнення працівника закордонної дипломатичної установи України з посади саме Міністром закордонних справ України, а тому суди дійшли висновку про можливість звільнення такого працівника заступником Міністра — керівником апарату.

З огляду на вказане, суди дійшли висновку про правомірність звільнення позивача за порушення Присяги державного службовця, оскільки останній вчинив проступок проти інтересів служби, який суперечить покладеним на нього обов`язкам, підриває довіру до нього як до носія влади, що призводить до приниження авторитету державного органу та унеможливлює подальше виконання ним своїх обов`язків, у зв`язку з чим відсутні підстави для скасування оскаржуваного наказу про звільнення позивача.

Відповідач зауважив, що позивачем в рамках досудового розслідування у кримінальному провадженні було добровільно відшкодовано збитки до Державного бюджету України в розмірі 264  000 грн, що свідчить про особисте підтвердження вчинення порушень як на візовому, так і на фінансовому напрямках роботи, що виявлені під час проведення позапланової спеціальної інспекційної перевірки Посольства України в Республіці Ірак.

ПОЯСНЕННЯ МІНІСТЕРСТВА ЗАКОРДОННИХ СПРАВ

МЗС України на позивача покладені обов`язки прийняття рішення щодо видачі/відмови у видачі віз для в`їзду  іноземцям та особам без громадянства.

Позапланова спеціальна інспекційна перевірка діяльності Посольства України в Республіці Ірак на візовому напрямку за 9-місячний період роботи січень — вересень 2012 р. проводилася в терміни з 12 по 15 жовтня 2012 року на підставі Наказу МЗС України від 26.09.2012 № 490-В. За наслідками проведення перевірки інспекційною групою складено Акт від 22.10.2012 № 107/1-907-ЗЗдск.

Згідно Акту перевірки, інспекційною групою зафіксовано, що оформлення віз для в`їзду в Україну іноземним громадянам протягом січня — вересня 2012 проводилося третім секретарем з недотриманням вимог «Правил оформлення віз для в`їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 567, та «Інструкції про порядок оформлення іноземцям та особам без громадянства віз для в`їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію», затвердженої наказом МЗС України від 26.07.2011  № 196, а також інших інструктивних матеріалів та циркулярних листів.

Зокрема, в акті перевірки вказано, що оформлення віз громадянам Іраку він здійснював без перевірки наявності у них документів стосовно фінансового забезпечення, дійсного полісу медичного страхування, перевірки достовірності запрошень, повноти і коректності заповнення візової анкети, а також без проведення кваліфікованих співбесід.

Виявлено факти оформлення віз (понад 180) на підставі ймовірно недостовірних запрошень органів державної влади України  та державних медичних закладів, які, зокрема, направлялися до Посольства України у сканованому вигляді невстановленими особами. При цьому, кількість відмов в оформленні віз іноземцям становить один випадок — за рішенням компетентних органів України.

У порушення пункту 5 «Правил оформлення віз для в`їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію»,  третім секретарем приймалися візові клопотання та видавалися паспорти з візами посередникам, у яких були відсутні документи, що підтверджують їх повноваження представляти інтереси окремих осіб при поданні таких клопотань до дипломатичної установи.

Також виявлені факти оформлення ним короткострокових віз типу «С» без подання запрошень встановленого зразка, у т.ч. на підставі запрошень громадського об`єднання «Одеська міська Асоціація Товариств Взаємодопомоги», громадянам України, оформлення віз з приватною та туристичною метою на підставі звернень парламенту, адміністрації президента, МЗС  та МОЗ Іраку, та ін.

Наказом Першого заступника Міністра від 13.12.2012 р. № 3180-ос позивача відкликано в Україну 15.12.2012 р. у зв`язку із завершенням довготермінового відрядження.

18 по 20 лютого 2013 року інспекційною групою МЗС України проведена позапланова спеціальна інспекційна перевірка діяльності Посольства України в Республіці Ірак у візовому напрямку за період з 15 жовтня по 15 грудня 2012 року, за результатами якої складено акт від 27.02.2013 р. № 107/13дск.

Відповідно до програми проведення позапланової спеціальної інспекційної перевірки візового напряму діяльності Посольства України в Республіці Ірак з 15 жовтня до 15 грудня 2012 року, вказану перевірку проведено на підставі наказу МЗС України від 29 січня 2013 р. №33 на доручення слідчого в ОВС слідчого відділу прокуратури м. Києва І.О. Біди в порядку проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42012110000000222.

Метою перевірки було вивчення та надання оцінки діям третього серетаря, який після позапланової спеціальної інспекційної перевірки (візовий напрям) діяльності Посольства України у Республіці Ірак за січень-вересень 2012 року, продовжував порушувати порядок оформлення віз іноземцям, про що стало відомо після отримання 02.01.2013 року матеріалів перевірки Департаменту контррозвідки СБУ щодо правопорушень у сфері його службової діяльності.

Згідно акту перевірки, у період 15 жовтня — 15 грудня 2012 року консульським підрозділом оформлено 326 віз, з них: 203 — короткострокових, 123 — довгострокових.

Під час перевірки виявлено недотримання позивачем Правил оформлення віз для в`їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 р. № 567, та Інструкції про порядок оформлення іноземцям та особам без громадянства віз для в`їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію, затвердженої наказом Міністерства закордонних справ України від 26.07.2011 р. № 196.

Зокрема, порушення  п. 3.7 Інструкції № 196 щодо оформлення віз за погодженням зі Службою безпеки України.

Виявлено випадки ігнорування консульською особою нормативних документів в частині, що стосується заповнення графи «Службові відмітки» візових анкет.

В акті також вказано, що, незважаючи на результати попередньої позапланової перевірки, оформлення віз громадянам Іраку продовжували здійснюватися без перевірки наявності у них документів стосовно фінансового забезпечення, дійсного полісу медичного страхування, перевірки достовірності запрошень, повноти та коректності заповнення візової анкети.

Інспекційною групою виявлено: факти оформлення віз нібито на запрошення Української торгово — промислової палати, проте саме запрошення в пакеті документів візового клопотання відсутнє (візи НОМЕР_33, НОМЕР_34, НОМЕР_35, НОМЕР_36, НОМЕР_37, НОМЕР_38, НОМЕР_39, НОМЕР_40); факти безпідставного оформлення віз іноземним громадянам на підставі сканованих копій звернень народного депутата України Добряка Є.Д. щодо сприяння в оформленні віз для в`їзду в метою «обговорення комерційних питань», достовірність яких викликає сумнів з огляду на отримання цих копій консульською особою від заявників, хоч адресовані вони безпосередньо керівнику посольства, відсутність реєстраційних номерів, різні підписи на документах, всього 20 віз.

У зв`язку із чим, інспекційною групою рекомендовано підрозділам МЗС опрацювати питання притягнення третього секретаря з консульських питань Посольства України в Іраку  до дисциплінарної відповідальності; у зв`язку із запитом Прокуратури м. Києва передати матеріали перевірки до правоохоронних органів.

Також судом першої інстанції встановлено, що прокуратурою міста Києва здійснюється процесуальне керівництво у кримінальному провадженні № 42012110000000222 від 07.12.2012 відносно третього секретаря за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України.

Відповідно до листа Прокуратури м. Києва № 17/2/2-228 вих. -17 від 17.05.2017 року, він звинувачується у неналежному виконанні службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам у розмірі 263 769 грн.

Вказано, що під час допиту підозрюваний показав, що з метою погашення завданої шкоди перерахував до державного бюджету грошові кошти в сумі 264 000 грн. У матеріалах кримінального провадження містяться квитанції щодо внесення коштів на рахунок Державної казначейської служби України з призначенням платежу «відшкодування збитків у кримінальному провадженні № 42012110000000222».

Прокуратурою повідомлено, що у кримінальному провадженні відсутні матеріали перевірки за фактом внесення підозрюваним  коштів під тиском слідчого. Також, матеріали справи містять копію заяви позивача від 19.06.2013 року адресовану першому заступнику Міністра закордонних справ про бажання здійснити відшкодування збитків до бюджету у кримінальному провадженні № 42012110000000222 у розмірі 264   000,00 грн.

Доказів оскарження позивачем дій слідчого у даному кримінальному провадженні  матеріали справи не містять.

Наказом заступника Міністра — керівника апарату від 13.03.2013 р. № 605-ос позивача звільнено 14.03.2013 р. із займаної посади за порушення Присяги державного службовця на підставі пункту 5 частини другої статті 41 Закону України «Про дипломатичну службу» та акта перевірки від 27.02.2013 р. № 107/13дск.

http://ukrvedomosti.com.ua

Комментирование на данный момент запрещено, но Вы можете оставить ссылку на Ваш сайт.

Комментарии закрыты.